Kokemustiedon hyödyntäminen ammattiroolissa
Puhun usein luennoillani siitä, miten kokemusasiantuntijuuden ja henkilökohtaisen elämänkokemuksen voi integroida omaan ammattirooliinsa sosiaali- ja terveysalalla. Usein tämä tulkitaan niin, että ammattilainen alkaa puhumaan omista kokemuksistaan asiakkaan kanssa. Tämä on kuitenkin varsin suppea tapa hyödyntää kokemustietoaan ja monin paikoin erittäin hankalaakin. Ammattiroolissa ei suinkaan ole tarkoitus traumatisoida tai kuormittaa asiakasta omilla kokemuksillaan. Ei myöskään ole tarkoituksenmukaista asettua vertaisen ja ystävän asemaan. Yleensä asiakkaat hakevat ammattilaiselta tukea ja odottavat tältä ammatillista etäisyyttä. Siksi pääsääntöisesti onkin parempi, että kokemusasiantuntija tilataan erikseen, jolloin ammattilainen voi säilyttää oman roolinsa. Monissa virkamiestehtävissä etäisyyden pitäminen on tärkeää oman turvallisuuden vuoksi ja joskus asiakas voi kääntää työntekijän kokemukset aseeksi tätä vastaan. Joskus kuitenkin yksittäisissä asiakastilanteissa työntekijä voi myös hyödyntää omaa kokemustietoaan yleisellä tasolla. Yksityiskohtiin ei asiakkaan kanssa tarvitse koskaan mennä.
Omaa kokemustietoa voi kuitenkin hyödyntää hyvin monin eri tavoin ammattilaisena ja asiakastyössä. Omia kokemuksiaan hyvin reflektoinut ammattilainen pystyy asiakastilanteessa hyödyntämään omia aiempia tunnekokemuksiaan ja yrittää niiden avulla sanoittaa asiakkaan kokemuksia. On paljon helpompi ymmärtää asiakasta, kun on kohdannut kaikki omat aiemmat kokemuksensa ja niihin liittyneet tunteet. Kun on itse käyttänyt esimerkiksi itsehoitomenetelmiä, on niiden opettaminen asiakkaalle myös paljon helpompaa. Pyskoedukaation antaminen itselle tutusta sairaudesta on paljon käytännönläheisempää ja eläväisempää kun osaa kuvailla sairautta aidon kokemuksen kautta, vaikka asiakkaalle puhuisikin yleisellä tasolla. On myös aidompaa kuvailla sairauden aikaansaamia rajoitteita tai sairaudesta toipumista, kun siitä on omakohtainen kokemus. Syvä ymmärrys ja kokemustieto välittyvät omia kokemuksiaan hyödyntävältä ammattilaiselta eri tavoin, kuin hyvin etäistä ammattiroolia käyttävältä. "Paljastumisen pelko" ja omia kokemuksia kohtaan kokema häpeä rajoittavat vuorovaikutusta asiakassuhteessa. Eli vaikka asiakkaalle ei kertoisi sanallaakaan omista kokemuksistaan, voi ammattilaisen oma kokemus välittyä positiivisesti asiakassuhteeseen.
On kuitenkin tärkeä muistaa, että kokemustiedon hyödyntäminen ammattiroolissa on vielä suhteellisen uutta, vaikka esimerkiksi päihdetyössä tätä on hyödynnetty jo pitkään. Monilla työpaikoilla ammattilaisen kokemustiedon hyödyntämiseen voidaan suhtautua negatiivisesti. Siitä huolimatta kannustan ihmisiä pohtimaan tätä ilmiötä avoimin mielin, kokeilemaan varovaisesti esimerkiksi opiskelujen aikana oman kokemustiedon hyödyntämistä ja ravistelemaan tätä etäisen ammattilaisroolin perinnettä.